sábado, 31 de octubre de 2020

LA SOCIETAT EN CONFLICTE AMB LA DIVERSITAT DE SEXE I GÈNERE


Quan parlem de diversitat de gènere, ens referim a totes aquelles persones que no s'identifiquen amb el gènere assignat (masculí / femení) en néixer en funció dels genitals. Quan parlem de diversitat de sexe, ens referim a totes les persones que no s'ajusten a la definició de mascle / femella (intersexuals) per la seva anatomia, les seves hormones o els seus cromosomes.

Quan coneixem el sexe d'una personeta fins i tot abans de néixer, ja li imposem uns mandats de gènere, uns rols que ha de complir per integrar-se en el nostre sistema de sexe-gènere binari. No hi ha cap llibertat, només imposem el gènere com si aquest constructe social fos l'únic possible en dues categories binàries: masculí o femení. Quan el sexe no és binari, la pressió social i mèdica el  binaritza amb cirurgies, hormones, etc. sense consentiment de la personeta, molt abans que aquesta pugui decidir sobre el seu cos o la seva identitat  només per poder-li imposar un gènere binari.

Però la realitat és que el gènere no és binari ni s'associa a uns genitals. Bé és veritat que la majoria de persones accepten el gènere assignat amb més o menys adhesió a la normativitat ( persones cis o cisgènere), però s'estima que, com a mínim, una de cada mil no se sent identificada amb la categoria binària assignada (persones trans*). Això estableix un sens fi de categories que s'agrupen sota el paraigua trans *: home trans, dona trans, no binarie, agènere, gènere fluid, bigènere, transsexual, transgènere, travesti ... que a cada lloc i moment poden tenir significats diferents. Si a això li sumem les identitats cis no heterosexuals, les persones de gènere no conforme i tota la resta de dissidències de gènere, les xifres de persones que no s'ajusten a la cishetenonormatividad (la norma d'identificar-se amb el gènere assignat i ser heterosexual) les xifres es disparen a un 10 o 15% de la població mundial, de manera que seguir defensant el sistema sexe-gènere binari desconsidera com a mínim una de cada deu persones al món, és a dir 800.000.000 de persones!

La identificació de gènere és probablement molt precoç i a tres anys ja es manifesta un sentiment d'identificació a un gènere que es fixa cap als cinc anys de mitjana. Per a les persones trans* aquesta incongruències entre el que són i el que se'ls imposa, pot necessitar d'un temps per entendre-les i mentre que algunes ja ho expressen clarament en la infància, per a altres els pot dur més temps i no identificar-ho fins a la pubertat o fins i tot d'adultes.

La transició de gènere no és més que un camí de supervivència dins d'una societat binària per poder viure en el gènere de la persona i posa al cos en el centre del conflicte quan en realitat qui hauria de resoldre el conflicte és la mirada de la societat sobre els cossos. Algunes persones trans* entenen el seu trànsit com un procés social en el qual només canvien la seva expressió de gènere per a ser reconegudes en el seu gènere, mentre altres modificaran el seu cos amb hormones o cirurgia per facilitar aquest reconeixement de gènere i el seu propi benestar corporal.

Mentre la societat no obri la mirada cap a la diversitat de sexe i de gènere i trenqui definitivament amb l'assignació obligatòria de gènere en funció del sexe biològic (que per cert tampoc és binari i segons els criteris que adoptem per a considerar a algú intersexual, es donaria entre una de cada 150 a una de cada 2000 persones), seguirem problematitzant el cos de persones intersexuals i persones trans *, quan en realitat el que ha de transitar és la normativitat per incloure a tots els individus.

Si transcendíssim la normativitat actual, per donar un espai a tota la diversitat, moltes etiquetes deixarien de tenir sentit, y hi hauria una veritable llibertat per viure el cos i el gènere com un espai acollidor on totes les persones s'hi sentin representades.


Però això només es podrà fer des d'una òptica feminista radical i que abolís el capacitisme, el racisme, la grassofòbia, l'aporofòbia, el classisme, la lgtbifòbia, l'especisme, la xenofòbia, la gerontofòbia, etc. i que sigui inclusiva amb les persones neurodivergents, amb capacitats diverses, amb les persones amb mobilitat reduïda, amb diversitats psicològiques i de personalitat. En resum, el repte és identificar tots els eixos d'opressió que ens travessen i exclouen com un conjunt. De poc servirà ser inclusius amb la diversitat de gènere si la resta d'opressions continuen ferint a les persones.


I això només es pot abordar des de l'educació, i des de les primeres etapes. Una educació que valori la diferència, que ensenyi que totes les persones mereixen el mateix respecte, la mateixa acceptació i que la riquesa de la societat rau en la diversitat dels seus membres. El comú denominador de totes les persones són les emocions, els afectes, la capacitat de patir o gaudir, d'estimar i ser estimat, això és el que hem d'aprendre encara que pel camí ens manqui temps per als continguts de les matèries. L'assignatura transversal i principal de l'educació ha de ser el valor de la diferència, l'educació emocional, l'aprenentatge que tots som diferents, i que tots cerquem ser estimats i valorats tal com som.


És un gran repte, molts ja hi treballem des de les nostres possibilitats i ens cal que les noves generacions s'hi impliquin en aquest propòsit per a la seva pròpia supervivència.

Penseu un moment en què podeu fer vosaltres per formar part d'aquest canvi i poseu-vos en acció des d'avui mateix. 

Com deia Mahatma Gandhi — 'Whatever you do will be insignificant, but it is very important that you do it.'


* si t’identifiques com a persona trans* contacta amb el SAI (servei d’atenció integral) més proper per conèixer les associacions de persones trans* que tens a Catalunya on et donaran acompanyament i aixopluc i si també vols un acompanyament mèdic, psicològic o social, escriu-nos a Trànsit transit.bcn.ics@gencat.cat on t’oferim dins del sistema públic de salut de Catalunya un assessorament des d’un model despatologitzador i inclusiu a totes les persones de gènere divers.